Aluksi ajatuksena oli tehdä värikäs kuvitus still-kuvana, jonka voisi laittaa kolmeen osaan pilkottuna instagramin karuselliin, jolloin siitä muodostuisi kokonaisuus. Tein piirtoalueen koossa 3240x1080. Ajatus still-kuvasta muuttui pian animaatioksi, missä kuvaan saadaan syvyyttä tasoja eri tahtiin liikkuttamalla (parallax) ja tekemällä kamera-ajo.
Kaikki kuvitukset ja frame by frame- animaatiot on piirretty Frescossa tasoille ja siirretty sen jälkeen Photoshoppiin varsinaista animointia varten.
Alla kuva, minkälaisena tausta on tuotu Photoshoppiin. (Ikkunoissa olevat valot on lisätty Photoshopissa.)
Kissa ja ötökät on tehty kaikki erillisinä tiedostoina ja tuotu kuvaan mukaan psd-tiedostona
. Esimerkiksi kissassa on 7 kuvaa kävelysyklissä. Tätä sykliä on toistettu, jolloin kissa saadaan kävelemään paikallaan haluttu aika. Alla näkyy yksi sykli.
Useampi kissan askelluspätkä on yhdistetty ryhmään ja tehty näistä ryhmistä smart-objekt. Koska en ollut varma ajoituksesta, tein muutaman pätkän ja kohdistin liitoskohdissa vain kissan oikealle paikalle. Kissan liikkuminen paikasta a paikkaan b onnistuu sillä smart objectia voi muuntaa keyframejen avulla.
Samalla lailla olen tehnyt kaikki ötökät ja niiden liikkumisen:
1. Frame by frame liikkeelle paikallaan 2. Liikeen kopiointi pitemmälle aikavälille ja ryhmittely. Tarvittaessa ryhmien kopiointi.
3. Tarpeeksi pitkän liikkeen toito smart objektiki, jolloin koko ryhmää voi siirtää, muuntaa ja ajastaa taustaa vasten haluamaansa kohtaan.
Lehtien kevyt havina on saatu aikaan liikuttelemalla lehtitasoa hiukan framien välillä.
Telkkarin ja valojen välke on piirretty suoraan kuvaan tietylle ajanjaksolle.
Eri etäisyyksillä olevat puutasot on muutettu smart objekteiksi, jotta niitä voi liikuttaa keyframejen avulla. Etualalla olevat puut liikkuvat nopeammin kuin keskellä olevat.
Viimeiseksi lisäsin etummaisena olevan puun, missä leppäkerttu ja muurahainen kiipeävät. Tekniikka on täyin ama kuin edellä olevissa.
Jouduin pariin kertaan korjailemaan ajastuksia sillä oli vaikea miettiä etukäteen miltä lopputulos näyttää kamera-ajon jälkeen.
Alla olevalla videolla näkyy, millaisena animaatiossa käytetty Photoshopista tuotu MP4-tiedosto näytti loppujen lopuksi.
After effectsissä Tein komposition lopulliseen kokoon 1080x1080. Ensimmäisenä tein "kamera-ajon" liikuttamalla videota oikealta vasemmalle. After effectsissä on tehty myös alku- ja lopputekstit sekä niitten animoinnit. Alkutekstin läpi juokseva muurahaisen kanssa oli hiukan ongelmia sillä en saanut Photoshopissa animoitua muurahaista exportoitua ilman taustaa. Käytin tämän korjaamiseksi hyväkseni sekoitustilan muutosta, jolloin tausta "katosi". Tähän kysyin jälkikäteen apua Niinalta.
Premieressä tein ainoastaa äänityöt. Musiikki on otettu Bensoundista ja tehosteet Freesoundista.
Etsin vaihtoehtoja ja latasin sopivat kansioon talteen. Kun vaihtoehtoja oli muutamia, latasin koko kansion Premiereen ja kokeilin ja sovitin mieluisat paikalleen. Halusin korostaa ympäristön äänimaailmaa kissan korvin kuultuna. Taustalta löytyy tuulta, jonka muokkasin hieman puuskittaiseksi, entisajan kadun vilinää: lintuja, puheensorinaa ja hiukan hevosen kavion kapsetta sekä televisio. (Ehkä tv ja hevoset kadulla ei ihan osu yhteen mutta ei se haittaa. :D) Kissan askeleet on äänettömiä mutta silti halusin hieman niitä korostaa, samoin ötököiden rapinaa.
Taustalle arvoin musiikkia muutamaan otteeseen ja päädyin loppujen lopuksi aika selvään vaihtoehtoon, joka korostaa fiilistä, värejä ja hyvää mieltä. Valitsin musiikista sen loppuosan, jotta saan sen loppumaan luonnollisesti, kun animaatiopätkä on aika lyhyt. Ajattelin, että näin nimestä (Suuri seikkailu) poiketen aika nopeasti tuleva loppu ei tule kuin seinään juosten. Alkuosan sai helposti feidattua, jolloin biisi ei ala keskeltä yhtäkkiä.
Viimeiseksi lisättiin kissalle ääni. Markku nauhotti lauseen äänistudiossa ja tallensi sen muistitikulle. Muistitikulta siirsin äänen luokassa omaan työhön. Sijoitin sen animaation loppuosaan tasapainottamaan aika tapahtumarikasta alkua.
Lopuksi tehtiin vielä masterointi.
-Mastering --> Preset: Subtle clarity: Äänen masteroinnilla (viimeistely) tarkoitetaan äänen dynamiikan kavennusta oikealle tasolle. Tämä tekee sen, että kaikki ääni soi yhtä lujaa vaikka se olisi lähtöisin eri lähteistä.
-Hard Limiter --> Maximum amplitude --> -1db: Tämä rajoittaa äänen raja-arvon mm. Youtuben rajoittimien mukaan, jolloin Youtube ei lähde itse rajoittamaan äänen huippukohtia. (Toimii myös toiseen suuntaan. Youtube saattaa myös nostaa äänen raja-arvoa.)
Lopullinen animaatio.
Comments